Een freelance copywriter is een persoon die on-demand content of tekst maakt. ‘Freelancers’ geven aan dat ze als free agents optreden en doorgaans duidelijk afgebakende copywritingprojecten of opdrachten uitvoeren voor een specifieke reeks klanten. ‘Copywriter’ is een los gedefinieerde term. Dit komt omdat copywriting vaak een verscheidenheid aan taken omvat die veel nauwkeuriger kunnen worden gedefinieerd in andere industrieën (bijvoorbeeld publiceren): schrijven, herschrijven, structureren, plannen, redigeren, copy editing, proeflezen en contact onderhouden met grafisch ontwerpers en webontwikkelaars. We werken samen met verschillende experts.
Bij het werken met bedrijven ondersteunen copywriters hun marketingfuncties door marketingmateriaal te maken, zoals brochures, advertenties en websites. Meestal hebben freelance copywriters te maken met marketingmanagers of marketingdirecteuren, maar in kleinere bedrijven,
Freelance copywriters werken ook samen met bureaus om hun creatieve werk te ondersteunen door SEO Copywriter-mogelijkheden toe te voegen aan hun dienstenportfolio. Veel bureaus bieden schrijfdiensten aan, maar je kunt ook kiezen voor freelancers om het echte werk te doen. Dit kan te wijten zijn aan een gebrek aan interne copywritingvaardigheden of de vaardigheden van een professionele copywriter.
Freelance copywriters werken ook met andere soorten klanten, waaronder organisaties in de publieke sector, liefdadigheidsinstellingen en de academische wereld. Iedereen die schrijven nodig heeft, kan geïnteresseerd zijn in een copywriter-service.
Veel freelance copywriters vermelden hun diensten in hun bestaande mappen, net als elk ander bedrijf. In veel gevallen is de belangrijkste manier om in contact te komen met nieuwe klanten echter via internet. De meeste copywriters hebben nu hun eigen websites die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines om webgebruikers aan te trekken die termen als ‘copywriter’ of ‘freelance copywriter’ typen. U kunt ook rangschikken op termen als ‘Copywriter Norwich’ of ‘Copywriter London’ om de concurrentie te verminderen. Om een profiel voor hun site op te bouwen, kunnen copywriters ruimte vinden in online copywriting-mappen zoals deze voorbeelden van Yahoo en FreeIndex.
Nadat contact is gelegd, komt een freelance copywriter samen met de klant om te bepalen wat voor soort copywriting nodig is. Dit betekent dat je rekening moet houden met belangrijke aspecten zoals doel, tone of voice, publieksformaat en (het allerbelangrijkste) de situatie van de lezer en de reactie die de copywriter wil uitlokken. Een goede copywriter verzamelt al deze informatie zorgvuldig voordat hij met copywriting begint.
Alvorens aan de slag te gaan, probeert de freelance copywriter met de klant te onderhandelen over een prijs. De meeste copywriters rekenen per dag, maar sommigen stemmen ermee in om per uur te rekenen (voor sommige soorten vergoedingen) of per woord of duizend woorden. Facturering in woorden vereist veel aanpassingen om auteursrechten te krijgen, waardoor het risico bestaat dat copywriters te weinig betalen. Voor sommige taken (bijv. het maken van een groot aantal zoekmachinevriendelijke kopieën) kan een basis per woord echter geschikt zijn.
Een realistische inschatting van de benodigde tijd is essentieel en klanten moeten beseffen hoeveel werk er in een freelance copywriting-commissie past. Als u bijvoorbeeld een slogan van drie woorden wilt maken, moet u meerdere dagen contact hebben met bedrijfsleiders, de inhoud van concurrenten beoordelen, brainstormen en evalueren.
Leave a Reply